Van de onderwijsraad (sorry, ben even spontaan de hoofdletter vergeten, en te lui om dat aan te passen) moeten docenten doelmatiger gaan werken, en een van de manieren om dat te bereiken is als wij gaan tijdschrijven. Hans de Bruijn zet in Trouw heel helder op een rij wat daar de risico’s van zijn. Nou zie ook ik wel dat er vaak nog heel ondoelmatig wordt gewerkt. Er is zeer weinig uitwisseling tussen docenten – hoezo, kennisintensieve organisatie?. We willen competentiegericht onderwijzen, maar organiseren datzelfde onderwijs nog steeds in vierkante meters, roosters met vierkante uren en vaststaande percentages voorbereidingstijd. En ja, ik vind ook dat er teveel dingescoördinatoren en procesdingesen zijn.
Maar wat kan tijdschrijven ons nou opleveren? Als tijdschrijven de (oké, een) oplossing is, wat is dan het probleem? Het enige wat je weet als iemand heeft tijdgeschreven is wat iemand heeft opgeschreven. Da’s al. Ik heb het ooit gedaan hoor, per 10 minuten bijhouden waar ik mijn tijd aan besteedde. Op mijn voorstel is toen het Tijdschrijven als post om tijd op te schrijven toegevoegd.
[Bloggen: 2 eenheden.]
Tijdschrijven, je zou denken dat het bij het werken met een jaartaakbelastingsystematiek (galgje…) al de passende norm was. Even goed als de jrtblstngsstmtk haalt tdschrvn niets uit. Organiseer dat docenten elkaar ECHT ontmoeten in hun belangrijke werk
Hoi Karin, toen ik nog bij de gemeente Nieuwegein werkte hebben we in de gang een bordje opgehangen: ‘Willen degenen die ’s ochtends wat later komen rechts houden, zodat ze niet botsen tegen degenen die ’s avonds wat eerder naar huis gaan.’ Dat bordje hebben we maar weer weggehaald, want het bleek om dezelfde mensen te gaan.
Mijn bezwaar tegen tijdschrijven is ten eerste dat het *op zichzelf* niks zegt, en te vaak als zelfstandig instrument wordt ingezet. En ten tweede dat er volgens mij nog zoveel andere dingen (oeh, da’s vaag….) zijn die we kunnen doen om het onderwijs te verbeteren, en die meer en sneller effect zullen hebben.
Als voormalig procesdinges en projectdinges ben ik wel een voorstander van weten waar je mee bezig bent en hoelang je erover doet. Onzin is natuurlijk de uren die je in je rooster hebt staan ook te schrijven, maar die uren die je aan een project besteedt, aan innovatie werkt en ’s avonds een blog post schrijft. De echt actieve docenten hoeven zich daar absoluut geen zorgen over te maken, het gaat wat mij betreft ook gelden voor die collegae waar jij je ook vast aan ergert, half tien binnenkomen, bakkie doen…beetje kijken wat de leerlingen doen en om half de drie de deur dichttrekken want de boodschappen moeten nog gedaan….daarvan zou ik weleens willen zien hoe ze zelf schrikken van het nietsdoen en daar toch een aardige schaal 11 mee opstrijken.